Kahvakuula

 

Kahvakuulalla pystyy tekemään kokonaisvaltaisia ja tehokkaita liikkeitä. Kuulalla saa treenattua voimaa, kehonhallintaa, tasapainoa, liikkuvuutta. Kuulaliikkeet ovat isoja ja kokonaisvaltaisia, joten myös aerobinen kunto kasvaa hyvin. Lisäksi liikkeet ovat dynaamisia ja toiminnallisia; harjoitteissa ei kuulaa niinkään nosteta vaan heilautetaan.

On tärkeää, että liikkeet, joita tehdään, ovat kahvakuulalle tarkoitettuja. Kuulalla harjoittelu aloitetaan rauhallisesti ja tarpeeksi pienellä painolla. Ei kuitenkaan liian pienellä, koska voima tuotetaan jaloista ja lantiosta, ei kädellä.

 

Helppo aloittaa

Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on 4–8 kiloa ja miehillä 8–16 kiloa. Varsinaiset kahvakuulan perusliikkeet tehdään aina kehon suurimmilla lihaksilla, keskivartalolla ja jaloilla, joten yleensä saa ottaa liikkeisiin luultua isomman kuulan. Tekniikka on kuitenkin parempi opetella liian kevyellä kuin liian painavalla kuulalla.

Lajia on helppo alkaa harrastaa, koska sitä voi tehdä myös kotona. Kuulia löytyy lähes kaikista suurimmista marketeista, nettikaupoista ja tietenkin urheiluliikkeistä. Yhdellä kuulalla pääsee hyvin alkuun.

Suomesta löytyy seuroja ja kuntokeskuksia, jotka tunteja tarjoavat ja on hyvä mennä opettelemaan tekniikka ammattilaisen kanssa. Harjoittelua on silloin helppo jatkaa kotona, silloin kun itselle sopii.
Kannattaa hankkia myös rannesuojat tai hikinauhat ranteisiin, jotka suojaavat rannetta suuremmilta mustelmilta.

 

Sopii lähes kaikille

Kahvakuulaharjoittelu sopii lähes kaikille. Kuulalla harjoitetut liikkeet ovat yksinkertaisia ja monipuolisia ja siinä kehittyvät kunnon monet osa-alueet. Tästä johtuen kahvakuulaharjoittelu on innostanut monet urheilijatkin ottamaan lajin harjoitusohjelmaan. Laji on erinomainen painonhallintaan ja kiinteytystä haluavalle.

Kuulalla voi tehdä nopean ja tehokkaan voimatreenin tai pidentää aikaa ja toistoja, jolloin saa kestävyyttä kehittävän treenin.

Lajin puolestapuhuja ja kouluttaja, kahvakuulamieheksikin kutsuttu Tuomo Kilpeläinen uskoo lajin suosioon juuri siksi, koska perusliikkeet ovat kokonaisvaltaisia ja tehokkaita. Kilpeläinen sanookin, että esimerkiksi etuheilautuksessa 75 prosenttia lihaksista tekee yhdessä töitä.

Keskiviikko
Kahvakuula
6.9. –13.12.
klo  15:00 –15:50 Tapanilan urheilukeskus

Tule kokeilemaan kahvakuulaharjoittelua. Tämä harjoittelumuoto vahvistaa monipuolisesti lihaksia ja pitää sykkeen ylhäällä.

Lisätietoa