Telinevoimistelu

Voimistelu on perusliikuntamuoto, jota jokaisen kannattaisi kokeilla ja harjoittaa. Voimistelu tunnilla harjoiteltavat liikkeet kehittävät lihaksistoa monipuolisesti ja tasaisesti. Lisäksi voimistelu tarjoaa kokemuksia, joita on vaikea muualta saada: tunnilla harjoiteltavat erilaiset pyörähdykset, pää alaspäin oleminen, riippuminen, käsien varassa noja yms. asennot ja liikkeet tekevät voimistelusta ainutlaatuisen. Voimistelu kehittää kokonaisvaltaisesti. Vartalon kaikki osat joutuvat koetukselle ja kehittyvät monipuolisesti. Erilaiset liikkeet sekä venytykset lisäävät voimistelijan tuntemusta itsestään ja samalla auttavat realistisen sekä positiivisen minäkuvan kehittymisessä.

Mikäs sen mukavampaa kuin haastaa itsensä oppimaan uusia taitoja. Kummasti alkavat kuperkeikat, kärrynpyörät, trampoliinilla hyppelyt, kiepit ym. temput sujua pienen harjoittelun jälkeen.

Tunnin rakenne:
Tunnin alku 20-30min: Perusliikkeiden harjoitteleminen ja hiominen perusakrobatialla toimii mainiona lämmittelynä. Notkeuden ja liikkuvuuden kehittäminen: Erilaisia lajinomaisia venytyksiä ja jalannostoja.
Tunnin teema osio 20-30min: Telinerata: Erilaisia voimistelun lajitaitoa kehittäviä teline paikkoja ja vapaata harjoittelua oman taitotason mukaan.
Tunnin loppuosio 10min: Voima: Erilaisia omalla painolla tehtyjä voimaliikkeitä kuntopiireinä ja erikseen.

Tuntien teemat syyskausi 2015:

Ensimmäinen tunti: eteenpäin pyörivä liike. (Kuperkeikkoja ja voltteja eteenpäin.)
Toinen tunti: tasajalka ponnistus. (Ponnistuksia permannolla, laudalla ja trampoliinilla.)
Kolmas tunti: taaksepäin pyörivä liike. (Kuperkeikkoja, taakse volttien lähtöjä ja taaksevoltteja.)
Neljäs tunti: Käsillä seisonnan kehittäminen. ( Erilaisia käsilläseisontoja ja harjoitteita käsilläseisontaan.)
Viides tunti: Keskivartalon lihasten kehittäminen. ( Erilaisia keskivartalon lihaksia kehittäviä harjoitteita alkuverryttelyssä.
Kuudes tunti: Tasapainon kehittäminen. ( Erilaisia tasapainoa kehittäviä liikkeitä.)
Seitsemäs tunti: Telinevoimistelu telineisiin tutustuminen. (Permanto, Hevonen, Renkaat, hyppy, nojapuut, rekki, puomi, eritasonojapuut. Kahdeksas tunti: Telinevoimistelu telineillä liike sarjoja. (Permanto, Hevonen Renkaat.)
Yhdeksäs tunti: Telinevoimistelu telineillä liike sarjoja. (Hyppy nojapuut rekki.)
Kymmenes tunti: Telinevoimistelu telineillä liike sarjoja.( Puomi, eritasonojapuut.)
Yhdestoista tunti: Permanto akrobatia. (Permannolla voimistelu liikkeitä oman taitotason mukaan.)
Kahdestoista tunti: Trampoliini voimistelua. ( Trampoliinilla erilaisia liikkeitä.)
Kolmastoista tunti: Trampoliini voimistelua. ( Mini trampoliini ja tumbling radalla kokeilua.)
Neljästoista tunti: Omien liikkeiden harjoittelua. ( Liikkeitä mitä haluaa hioa viimeisellä nyt liikunta tunnilla.)