Venyttely

 Venyttely on tärkein ennaltaehkäisevä ja huoltava toimenpide, joka
– palauttaa lihaksen lepopituuden
– parantaa verenkiertoa
– edistää aineenvaihduntaa rentouttaa
– lisää nivelten liikkuvuutta.

Venyttely kuuluu jokaiseen harjoitustapahtumaan ja sitä pitäisi tehdä erillisenä harjoittelunakin. Venyttelytapoja ja -liikkeitä on monenlaisia, mutta tärkeintä on kehitellä tarkoituksenmukainen ja yksilöllinen venyttely. Venyttelyn yhteydessä on hyvä suunnattava ajatus venytettävään lihakseen, jolloin oppii paremmin tuntemaan itsensä.

Venyttelyjä on periaatteessa kolmenlaisia:
Varsinainen venyttely
Liikuntasuoritusta ennen tapahtuva venyttely
Liikuntasuorituksen jälkeinen venyttely

Varsinaisessa venyttelyssä tavoitteena on lisätä lihaksen elastisuutta ja siinä yksi venytys kestää puolesta minuutista pariin, kolmeen minuuttiin. Lihaksen hyvä elastisuus pitää sen kunnossa ja loukkaantumisriskit ovat pienempiä. Lisäksi Sinulla on varmasti parempi ja kevyempi olo!

Liikuntasuoritusta ennen kannattaa venyttää päälihakset läpi pienen lämmittelyn jälkeen. Yhden venytyksen pituus on 5-7 sekuntia.

Välittömästi liikuntasuorituksen jälkeen lihakset venytetään oikeaan mittaan ja laukaistaan lihasjännitys pois. Tunti pari liikuntasuorituksen jälkeen on hyvä vielä venytellä.

Keskiviikko
Venyttely
6.9. –13.12.
klo  16:00 –16:45 Tapanilan urheilukeskus

Lyhyen ja helpon alkulämmittelyn jälkeen monipuolista venyttelyä ja liikkuvuusharjoittelua koko keholle.

Lisätietoa